Förväntningar vs. Verklighet inom rehabträning.

Har du upplevt att din rehabilitering inte går så fort och friktionsfritt som du hade förväntat (och hoppats)?

Rehabilitering är sällan en 100-meterssträcka på behagligt underlag i medvind och god sikt, det är allt som oftast en hinderbana i regn och snålblåst.

Bilden nedan visar två grafer för att skämtsamt illustrera skillnaden mellan våra förväntningar och verkligheten vid rehabilitering från skada.

Kroppen är en fantastisk organism men samtidigt en invecklad sådan. Om vår bil går sönder lämnar vi in den på verkstaden. Mekanikern skruvar isär bilen, byter kanske ut några delar, fyller på olja och sen rullar bilen som tidigare. Människokroppen ska dock inte lagas, den ska läkas. Människan är förändringsbar; vi växer under våra första levnadsår, vi kan träna oss starkare, smidigare och mer uthålliga. Människan kan med andra ord utvecklas i positiv riktning utan att vi byter ut några delar, vi kan läka. Under vår utveckling utsätts vi dock också för mentala påfrestningar, tex stress eller dålig sömn. Något en bil inte behöver bry sig om.

Därför är det naturligt att vi har bättre och sämre dagar under en rehabilitering. Vi fortsätter att utsätta oss för mentala påfrestningar samt olika nivåer av belastning på muskler och leder under läkningsprocessen.

Är det alltså bättre att ligga hemma i sängen och vänta ut smärtan? Nej! Rörelse och aktivitet är nyckeln till en god rehabilitering. Vi behöver dock anpassa belastningen till en nivå där vi upplever en positiv utveckling av våra symtom, ofta ligger den nivån lägre än vad vi tror. Men när vi hittar den nivån kommer vi läka betydligt bättre än vid vila.

Alla som har gett sig på en ny träningsform, oavsett om det är badminton, golf eller löpning vet att utvecklingskurvan aldrig går spikrakt uppåt, du har bättre och sämre dagar.
På samma sätt fungerar det med rehabilitering, vår utvecklingskurva går upp och ned. Det viktiga är att vi inte tappar tålamodet när det tar emot utan att vi häver oss över hindret och tar oss i mål.