Alla som har rehabtränat har nog vid något tillfälle tänkt “Jag orkar inte och jag vill inte!”

För att uppnå bästa resultat vid rehabilitering krävs dock kontinuitet och att du gör dina övningar även när du inte känner för det. Vi har därför satt ihop en lista med enkla tips för hur du hittar motivationen till att göra dina övningar.

  1. Vad vill du göra när du är återhämtad?
    Om du tex. har ont i en axel och därför inte kan spela badminton, eller ont i knät och inte kan löpträna, använd det som motivation. Ju flitigare du är med din rehab, ju tidigare kan du börja spela badminton eller löpträna igen. På så vis vänder du det negativa tankesättet (“jag har ont”) till ett positivt tankesätt (“jag ska kunna göra det jag gillar igen”).

  2. Se rehabträning som en belöning!
    Oavsett om man är träningsflitig eller om man aldrig tränar kan blotta tanken på rehabträning väcka en känsla av tvång och bestraffning.
    “Du döms härmed till 3 månaders träning med det här gummibandet runt ankeln!”
    Se istället på rehabträning som en belöning eller en räddning. Se på det som iCloud när du har tappat telefonen i toalettstolen eller som en stege om du har ramlat ner i ett hål. Ett verktyg som hjälper dig tillbaka igen.
  3. Det går fort!
    Ett vanligt träningspass innebär ofta att man ska ta sig till en idrottshall eller ett gym, byta om, värma upp, träna och därefter duscha och ta sig hem. Rehab behöver däremot inte ta lång tid. Många gånger räcker det med 10 minuters träning per tillfälle. Du behöver inte ens lämna hemmet.

  4. Skapa en tydlig rutin.
    Vi borstar tänderna två gånger om dagen för att det är en del av vår rutin. Om du alltid gör din rehab i samband med tex tandborstningen kommer du till slut göra dina övningar utan att du tänker på det.

  5. Varva med annan träning. Har du ont i axeln kan du tex gå till gymmet och köra benträning som vanligt. Och när du ändå är på gymmet kan du lika gärna göra dina rehabövningar för axeln också.

Sådär, vad väntar du på?