Får jag ont i ryggen av att sitta?

Är det farligt att träna när man har ont?

Den här typen av frågor är vanliga, så vanliga att de ger 3,5 respektive 3 miljoner träffar på Google. Men det är också frågor som inte går att svara med ‘Ja’ eller ‘Nej’. Istället finns det lager i frågorna som gör att man måste veta mer om omständigheterna. Först och främst, hur är doseringen?

Att sitta ner i 5 minuter kommer inte att påverka ryggen negativt. Om man däremot sitter ner 15 timmar om dagen och ägnar resten av din vakna tid till att gå mellan kök, toalett och sängen, då kommer det påverka ryggen (och många andra kroppsdelar) negativt.

Om du har ont i tex ryggen och vill träna, då spelar det såklart roll vilken träningsform du har tänkt dig, hur länge du har tänkt att utöva den vid varje tillfälle och hur intensivt du har tänkt att köra.

Att hitta rätt dosering vid rehabträning kan vara tidskrävande. Om du anstränger dig för lite kommer din utveckling att gå långsamt. Men om du tar i för hårt ökar risken för att din smärta blossar upp. Det bästa sättet att hitta rätt dosering är generellt att börja försiktigt och därefter öka belastningen gradvis, detta för att slippa smärtan om du skulle ta i för hårt.

Att hitta rätt dosering vid rehabträning kan liknas vid att salta din mat. För lite salt så känner du ingen smak från det, för mycket så käner du ingen annan smak än salt.

Vid ett scenario där du upplever att träningen ändå gör ont, försök att göra någon eller några av följande förändringar:

  • Sänk antalet repetitioner
  • Utför övningen långsammare
  • Gör en mindre rörelse under övningen. Tex, istället för att lyfta armen hela vägen ovanför huvudet kan du lyfta den till axelhöjd.
  • Minska belastningen under övningen. Tex, använd en lättare hantel.

Efter att ha hittat en bra belastningsnivå för din rehabträning bör du sen gradvis försöka öka belastningen för att fortsätta att utvecklas.

Effekten av rehabträning kan ses som en omvänd U-graf. Blir det för lite eller för mycket belastning får du mindre effekt av träningen. Det gäller att hitta dosen som ger dig den högsta punkten på kurvan.

Om du misstänker att du har en skada i ryggen, tex. diskbråck, fraktur eller ruptur bör du uppsöka legitimerad vårdpersonal för utredning innan du påbörjar ett rehabprogram.